Cvičení na Umíme programovat

Následující diagram zobrazuje vhodnost jednotlivých cvičení pro různé věkové skupiny:

Cvičení pro jazyk Python

Python je v dnešní době typickou volbou pro úvodní výuku programování. V rámci Umíme programovat na něj tedy klademe důraz.

Programování v Pythonu

  • Základní cvičení spočívající v samostatném psaní kódu.
  • Programování přímo v prohlížeči s automatickou kontrolou řešení.
  • Úlohy orientované především na práci s textem a čísly.
  • Vhodné jako domácí úloha.
  • Ukázka

Python Želva

  • Podobné cvičení jako základní programování v Pythonu, tentokrát se však používá kreslení obrázků želví grafikou.
  • Vhodné jako domácí úloha.
  • Ukázka

Rozhodovačka, Výstup programu, Porozumění programům

  • Cvičení vhodná pro úvodní seznámení s novými programátorskými koncepty.
  • Krátké fragmenty kódu, o kterých je úkolem rozhodnout, co dělají.
  • Ukázka

Grafické programování

Pro úplné programátorské začátečníky se tradičně používají různé formy grafického programování.

Šipkovaná

  • Velmi oblíbená úloha. Použitelná i pro malé děti a přitom neurazí ani dospělého.
  • Jde spíše o logickou úlohu, která nicméně slouží jako užitečná rozcvička a trénink algoritmického myšlení.
  • Ukázka

Želví grafika a ProgMalování

  • Atraktivní programátorské úlohy, kreslení obrázků pomocí bloků.
  • Velká sbírka příkladů, procvičuje i matematiku (úhly, vzdálenosti).
  • Vhodné jako domácí úloha.
  • Ukázka,Ukázka 2

Robotanik

  • Konstruování programů pro robota pomocí jednoduchých grafických bloků.
  • Zdánlivě jednoduchá úloha, u které je ale k dispozici i dostatek velmi těžkých zadání (např. využití rekurze).
  • Vhodné pro zabavení nadaných studentů.
  • Ukázka

RoboAréna

  • Programátorský souboj, lze hrát proti počítači i jako hru pro více hráčů.
  • Vhodné pro zpestření výuky, využití přímo ve výuce.
  • Ukázka